Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
Fråga bandet
SvAk konserter
SvAk musik
SvAk texter
Övrig musik
Övrigt
GeneralKnas
Räven
[ Stures Dansorkester ]


DISKUSSIONER:

tillvaroturism...
Danshumör...
Ny låt...
Stures Dansorkester...
uppsala...
Stures Dansorkester i Gnesta...
De Luxe på Skottvång...
Borås...
Lantz i p4...
Sture på pustervik....
knas...
Fint!...
ny skiva och spelningar...
Textförfattarkurs...
SDO till URF 08?...
Ny skiva?...
In i Hjärtat....
[ Sture vs Mange... ]
Bob Marley-låtar/ Pippi Långst...
tatueringar...
Danshumör......
nya namet??...
Stärkande musik...
grattis på dej!!...
baggens i Landskrona...
Pepparkakeland...
Ö-sund...
Gbg...
Kägelbanan 7/12...
Nytt namn?...



[ > ]


INLÄGG:   

[ Sture vs Mange ]

Moa skriver 2008.01.03 04:27:57:
Niklas: Feminism och radikalfeminism är helt olika saker, precis som du påpekar. Feminism är den ideologi som vi tar upp här.

För övrigt vill jag tillägga att radikalfeminister inte alls anser att kvinnan är överordnad mannen. All feminism handlar om jämställdhet och det får vi ju inte om något kön är överordnat ett annat.
Däremot menar många radikalfeminister att vi helt bör bortse från kön, och istället se människan. En åsikt som jag absolut delar, men jag tror att man först måste skapa jämställdhet mellan könen (vilket är svårt om man bortser från kön) och sen när vi är jämställda tror jag det är läge att börja avskaffa könsidentiteter helt.


Moa skriver 2008.01.03 04:26:28:
Tycker bara att det blir lite krångligare att engagera sig om man inte kallar sig ett gemensamt epitet.
För övrigt blir man indelad i fack hela tiden ändå, pga klädval, ordval, musiksmak och allt annat som är personligt.


Daniel skriver 2008.01.01 21:19:16:
Moa: Just det att dela in folk i fack som är den anledningen att jag inte vill kalla mig dessa Ist" stämplar. Jag tycker väl ioförsig inte det är jobbigt att kalla mig feminist, utan allihop. Har man behov för att dela upp folk i grupper leder det ju till en generalisering "Så här är feminister" etc etc. Vad jag menar är att försöka skaffa sig en egen profil genom o sätta massa stämplar på sig själv är rent åt helvete.



Niklas skriver 2007.12.30 22:26:43:
Fast det finns ju även "Radikal Feminism" där man anser att kvinnan är överordnad mannen, och det måste man skilja på


Moa skriver 2007.12.30 00:36:21:
Daniel: Jag tycker att etiketter är skitbra, för det kan skapa en grupp. "Vi är feminister, vi tycker såhär och kämpar emot det" istället för "njae jag är ju inte feminist, jag är ju för jämställdhet men jag gillar ju inte gudrun schyman", det blir liksom så splittrat. Speciellt feminist, hur jobbigt är det att kalla sig, det är ju typ sjukt fritt att tolka. Feminist är att man har insett att kvinnan är underordnad mannen, och att man vill ändra på det. Jag tycker inte man behöver krångla till det. Dessutom älskar människan att dela in folk i olika fack, så ett epitet kan faktiskt vara sjukt bra för att förklara vad man står. Lite enklare dessutom.


Daniel skriver 2007.12.27 13:36:42:
Själv är jag för jämnställdhet, men vill inte sätta massa stämplar på mig själv genom alla dessa "ist" ord. Antirasist, feminist, humanist och allt vad det nu heter... känns som man försöker köpa sig ett paket på hur man ska bli.


Jo skriver 2007.12.27 12:37:48:
Ja, att du är det är självklart, men det finns många som är det utan att bekräfta om man säger så, för det verkar så känlsigt själva ordet! God fortsättning


Sture skriver 2007.12.26 20:13:53:
Utseendefrågorna passar jag, med undantag för att jag nog tycker att Magnus är lite längre än mig.

Visst är jag feminist. För mig är det självklart.


jo skriver 2007.12.25 01:23:24:
beror nog på hur man tänker om dem båda, för mig som förebilder kan jag bara säga att absolut, dom ger mig kraft och styrka, men snackar du om utseende så har ja inte en aning...korta kanske, rakade ja, men annars...sen vet ja inte om sture e uttalat feminist, e du de?!


bob skriver 2007.12.23 02:43:52:
bara jag som tycker att Sture o Magnus Betner är väldigt lika på de mesta ?