Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
Fråga bandet
SvAk konserter
[ SvAk musik ]
SvAk texter
Övrig musik
Övrigt
GeneralKnas
Räven
Stures Dansorkester


DISKUSSIONER:

Ackord...
Spotify...
Du vill så du kan 2010...
Punk?...
Musiktips?...
Samma nytt...
Akademiens bästa låt?...
Smakprov?...
Söker en låt!!...
Musik jag inte vet var jag ska...
Samma gammla samma nytt...
kärleksbrev till SA...
Bas tabs......
Bästa just nu!...
GeneralKnas=Dr. Alban?...
Vilken skiva?...
Kenneths nya......
Producerat av Kapten röd?...
Klappjakt...
liten kontroversiell undran...
[ Nya skivan... ]
vakna remix...
Tracklist på nya plattan;...
Skivorna?...
Mixtapeen...
Det var han, Fienden Log...
"Du Kan" från mixtapet......
"Du Kan" från gillis mix tape?...
Musik som inspiration...
Naivitet vs Concrete Jungle...



[ > ]


INLÄGG:   

[ Nya skivan ]

slask skriver 2007.10.03 11:21:41:
Var bara tvungen att slänga in ett litet mess på detta... Min personliga åsikt är att dom tidigare skivorna har man fastnat för direkt. Men med nya skivan så var iaf jag tvungen att lyssna in mig o vänja mig vid det "nya" soundet... Men vad jag tycker om skivan idag efter lyssnandet då? Kannon bra! =)


Le Grand Maître skriver 2007.07.05 01:40:32:
Reaktionärt gnäll från de flesta här tydligen. Själv tyckte jag att denna skivan var deras bästa.

Akademien är verkligen gnostiker, så fortsätt sparka Demiurgens röv =)


Hamme skriver 2007.06.06 19:05:33:
Skitbra skiva akademien! Jag saknar dock rösten av er kvinnliga sångerska. Det är hon som brukar höja låtarna det där extra snäppet och verkligen göra dem magiska! Se: framåt, Kenneths nya, kärlekskrigare mf! love och kärlek


Johan aka köksgungarn skriver 2007.06.05 23:44:19:
Jag ser denna skivan som ett självklart steg fram i er musikaliska utveckling. Mycket svängigt och bra, Texterna är underbara som vanligt, ni lyckas slå huvudet på spiken när det kommer till att verbalisera många av våra tankar!

Lite tankar kring musik av denna sort:
Man funderar på sakernas tillstånd till och från var dag, när man hittar svängig musik med texter som konkretiserar och tar upp till ytan vad man tidigare tänkt skapar det en mer verklig frågeställning och fokuserar sinnet.
Mycket inspirerande. Puss på er!


Gillis skriver 2007.05.31 09:38:52:
För er som har bookletten som man får när man köper plattan så står hela texten... ;P


Daneil skriver 2007.05.30 18:31:28:
Har inte fattat det här med "Punking parallel" riktigt?


ISAK skriver 2007.05.30 11:37:43:
TACK för en underbar skiva!!! Jag anser att texterna är lika klockrena som alltid och sprider hopp & insikt på samma ljuvliga sätt som era tidigare... extra tracket var dessutom en pigg överaskning.

Endel av mig kan sakna hur era tidigare låtar kunde övergå från skönt jamm til en stunds aggresivt blixt jamm. Men att gå så långt som att jämföra det med kyrkosång o Gospell..? "Till musik utan mening finns en mera punkig parallel"!!! Om Akademien i framtiden väljer att gå tillbaks till sin gammla stil så kommer jag vänta med späning på detta, till dess ska jag åtnjuta mitt nya favorit album: "GÖR DET ÄNDÅ".

KÄRLEK & REVOLT//ISAK


"Paska" Marcus skriver 2007.05.28 14:12:20:
Gött med lite EPT och Lepra takter på nya skivan :)
Får vi höra mer sånt


T skriver 2007.05.27 21:24:20:
När jag och min kompis fick skivan i veckan hade vi först ett långt samtal om hur mycket som var dåligt med den. Typ att texterna var dåliga och att dom inte svänge osv... Men! Efter att ha lyssnat lite mer och tagit till sig musiken känns den bara mer och mer skön! Det här är en bra skiva med många svängiga låtar. Och dom låter inte alls likadant som man först kan tycka. Jag gillar Uppe i höjden och Och vi lär oss ingenting :-)

Ser fram emot fina livespelningar i sommar, Akademien!


adde skriver 2007.05.25 18:22:37:
Var ganska besviken när jag först fick skivan, men den har definitivt växt. Tändstickor slår den fortfarande med mil, dock. Lite synd att ni börjar låta lite för komersiella för min smak... skulle vilja ha mer akustiskt, och mer roots. Men vafan, det är en riktigt bra skiva! Inte alls en sån katastrof som vissa vill få det till.
Skönt med återanvändande av rim, också. ;-) Typ, "en smaskig akt från en sjaskig trakt, där allting verkar stängt eller nedlagt."


Lina skriver 2007.05.25 16:15:52:
Jag älskar "vakna", en av akademiens klart bästa låtar. Håller med några andra om att det verkligen lossnade idag i lyssnandet på den nya skivan, Jag saknar några sjäklart bra låtar som jag fann på förra skivan. Älskar soundet på "ledarna tvekar och faller" och "resa sig opp". Men jag tycker också att ett bra band ska utvecklas och inte köra på i samma gamla fotspår.

Kommer bli grymt att se er i sommar. :)


supsup skriver 2007.05.25 15:57:39:
nästa person som tar upp gandhi som en frihetskämpe kräks jag på. Gandhi var en lakej åt överklassen, han föraktade arbetarklassen och jobbade åt kapitalet. Han var ett svin.

jag saknar verkligen blåset och rappen i dom nya låtarna. förmycket synth för mycket sång.


Lars-Olof skriver 2007.05.25 11:09:26:
Den nya skivan e grymt bra,lyssnar på vakna skitofta


my skriver 2007.05.25 10:23:58:
"tycker den nya skivan var fel bara"
Vilken tråkig en du verkar vara. Rätt och fel i musik?
Jag håller med fidde om just det att i förrgår var skivan helt ok, men så igår morse på pendeln var den plötsligt helt fantastisk...
Svaret Anders fick av Lars-på-bas var ju just den diskussion han själv efterlyser på forumet...


Johan palm skriver 2007.05.25 08:32:10:
Va folk e negativa....
Lyssna på texter och tänk till lite..
Allt måste inte vara som förr...

Tycker det är skoj att Svak kan göra lite nytt.

Har älskat deras musik från deras första låt.

sen får alla ha en åsikt det är helt klart. man kan som sagt inte gilla allt men att säg aatt det är en flopp vet jag inte om man kan säga för det attraherar ju en annan lysnnar grupp och då oss andra som har gillat Svaks alla låtar...

Ha en underbar helg
//Johan Palm


Anders skriver 2007.05.24 23:16:39:
Lars, Klart det är min åsikt, men jag trodde detta var ett forum där man fick diskutera saker. Jag är forfrarande ett stooort fan till SA, men tycker den nya skivan var fel bara, det är min åsikt.


fidde skriver 2007.05.24 23:08:19:
igår var jag lite halvbesviken på skivan. MEn idag är den helt underbar . så jävla bra . Ni är kärlek!


lars-på -bas skriver 2007.05.24 21:28:45:
anders!!

man kan inte stå o göra saker om o om igen!!..
vi är ett band som utvecklas åt ett håll tillsammans..om du inte gillar det vi gör nu så får det stå för dig...vissa andra gör det!!


Pär skriver 2007.05.24 15:01:58:
Håller med Anders, Mer "_Med anledning av" stuk vore väldigt önskvärt !!!!!!


Anders skriver 2007.05.24 13:20:44:
Jag måste säga att efter att ha lyssnat på SA i 6 år har ja tyvärr varigt med om skivan som får SA att floppa, Gör Det Ändå är nog det största felet som gjorts inom svensk musik, ni har ju gått ifrån allt som var bra med SA... Kan vi inte få mer _Med anledning av?
tills dess så håller ja mig till era tidiga album, och låter mina öron vila inför ert nästa släpp...


Natas skriver 2007.05.24 11:02:02:
Bra skiva! Dock jag håller fortfarande "Med anledning av" som ett par strå vassare....


Martin skriver 2007.05.23 23:21:41:
Måste även säga detta. Glömde bort det innan.

Grymt skoj att ni väver in bitar från tidigare album/låtar lite här och var. Riktigt skoj när man hör en fras eller mening man känner igen. Väcker gamla minnen och känslor till liv =)


Calle skriver 2007.05.23 21:44:04:
Satt den på repeat precis när jag fick den idag , har lyssnat på den fram till nu , Ni är fan gudar . big up!
kärlek och framsteg.


Bjorn aka Souljah represent Dags Att Vakna skriver 2007.05.23 21:25:16:
Gor det anda

Ja.. Vad sajja.. Ni har gjort det igen. En ren sjalslig mysig rysning gar igenom hela min kropp. Mitt hjarta svammas over av karlek till alla er och er grej.
For det ni gor. Sprider ljus. Satter pricken over i>et.
Pricksakra texter, roster kombinerade med dunderskon musik. Detta ar nog det basta jag hort ifran er o eran grej. Fortsatt framat sa. Sta pa er. Hall hojden. Aldrig lata elden slockna.

Sa mycket oandlig massiv karlek till alla er.

Karlek! Framat.

Bjorn aka Souljah


Gillis skriver 2007.05.23 21:13:02:
gör det ändå pt 2 heter bonusspåret...

Ni som tycker bandet är för mjuka numera på skiva får väl hyfsat svar på tal där hehe!


revolution skriver 2007.05.23 20:43:03:
så kom posten idag, det var faktiskt tidigare än vanligt och som studentslyngel händer det att man väcks av posten. så var fallet idag. att hitta en ny akademien skiva i posten är inte en lyx man förunnas varje dag. den gick tre gånger innan jag kunde ta mig upp. den behöver lite uppmuntran och kärlek, men den tar sig. några nödrim till trots är det en mycket bra skiva och "vakna" är bland det bästa akademien gjort.

gott är det!


my skriver 2007.05.23 20:06:10:
dolda spåret, jag älskar det, som en chockattack...
Resten är förhoppningsvis grymt, men så lång har jag inte lyckats skapa mig en uppfattning än.
Men dålda spåret...punk elelr, ni som vet? Sture har väl hjärtat i punken...


Alexander skriver 2007.05.23 19:35:44:
Vekman, den ska vara där. Jag har köpt skivan, men jag har även laddat ner den (då det var snabbare än att kopiera in den) och jag blev också minst sagt förvånad. Men när jag tittade i fodralet så är det tydligen Sture som skriker i låten :)

"Gör det ändå Part Två"


Vekman skriver 2007.05.23 19:20:51:
Nu har jag "hittat" nya plattan och lystnat igenom den första gången. (Jag skall köpa den, men är lite för pank just idag.) Härlig musik! Jag har gått och spontandansat runt i min lägenhet :D.

Måste säga att jag var lite tveksam efter att ha lystnat igenom Gillis Mix men det försvan snabbt efter jag slängt på plattan.

Skrattade gott åt stures rapp på "Akut Akut."
"En smaskig akt från en sjaskig trakt," härligt!

Beatet och keyboardslingan på Fienden inom är härlig. Hela låten är som en härlig tillbakagång till rötterna på nåt vis..

Uppe i höjden låter som Marleys "gospel"-låtar blandat med svensk dansbandscalypso, eller nåt :D...
Men bra!

En fråga bara, det "dolda spåret" på Uppe i höjden, skall det vara där eller är det någon som jävlas med mig? Blev minst sagt förvånad..

Tack


Anton M skriver 2007.05.23 19:13:20:
Ja skvian är äckligt grym. Jag skiter i det där med exklusiv pin, den va fin. Och spelar roll hur mycket det kostar man stödjer ju er! Jag ska stödja er så mycket jag kan så ni fortsätter med eran kung musik!
FREDDDDDDD


petter skriver 2007.05.23 19:11:20:
mer räven på plattorna! Han sjunger ju bäst i akademien, har ett jäkla flow i sin röst! Tråkigt att han inte får mer utrymme...


Patrik skriver 2007.05.23 17:41:48:
Diggar skivan väldigt mycket! Mycket tydliga budskap och samhällskritik, det gillar jag verkligen! Ser fram emot att se er på både hultsfred och Peace & Love!

KÄRLEK!


Jonte skriver 2007.05.23 17:27:07:
Skivan var grym enligt mig.. den spelas på repeat nu och en vecka framåt..

Fortsätt skapa!


ERIK skriver 2007.05.23 16:29:35:
"är också lite besviken" jag är ju bara besvkien på förbeställnings grejen menar jag :d


Erik skriver 2007.05.23 15:35:49:
är också lite besviken på själva "förbeställ skivan och få en exklusiv pin" pinnen var ju inte så exklusiv, signeringen tråkigt smått ,men kan förstå att det är jobbigt att signera hur mycket skivor som helst, men det värsta är att man fick betala 168kr när det kommer reklam idag om att man kan köpa den för 99 kr på skivlagret.


Erik skriver 2007.05.23 15:31:01:
Mycket bra skiva , men som Martin så saknar man det lite råare , men det är väl bara för att man har suttit o lyssnat på det andra hur länge som helst. Denna Skivan är underbar. Kärlek och revolt.


Angelica skriver 2007.05.23 12:44:11:
Sitter och äter och lyssnar på nya skivan. Det blir tyst, skivan tar slut... eller inte.. Helt plötsligt rycker jag till och tittar storögd på stereon. Säger högt för mig själv "va i helvete hände nu?!" sedan började jag att le och skaka lite på huvudet, lyssnade klart på skivan och den började om från början.... Ni är ju för goa!! Pussa!


Anton skriver 2007.05.23 12:23:45:
Jag gillar skivan skitmycket. Tack!


Martin skriver 2007.05.23 11:42:40:
Visst, som vissa säger har Akademien tappat lite av sitt råa sound, det är inte längre ett beat, ett instrument och nån som står och rappar.

Men att musiken och texterna blir mer genomtänkta och att musiken blir mer lättlyssnad, ser inte jag som ett problem. Inte lyssnat så mycket på Akademien på ett tag, mest då där inte är så mycket musik i musiken. Men denna plattan kan man ha dem i bakgrunden och bara höra rytmerna.

Texterna är väl som alltid träffsäkra. Men visst, tänket med refränger och bryggor och allt sånt där finns där nu mer än innan. Men återigen tycker jag det bara gör det lättare att ta till sig budskapet. Det visar även på en mognad inom bandet.

Överlag är det ett klockrent album. Helt klart väntan och gör mig sugen på mer. Synd att jag inte har nån möjlighet att se er live i år heller. Fortsätt göra er musik och sprid ert budskap. Jag kommer fortsätta köpa skivor, lyssna på dem och övertala mina vänner till att gilla er =)


trassel skriver 2007.05.22 19:43:17:
som någon tidigare sa, ni verkar inte kunna bli sämre. trist att leia inte är med längre men musiken är fortfarande underbar


Johan Palm skriver 2007.05.22 17:59:52:
Hej igen!
Ja jag har nya cd redan ja!
Ladda ned den den 11!
Alltså inte samma dag som jag skrev här!!!

Så dom har nog gjort en miss på Cdon!

Men bra e den!!!

Spec Vakna och Terror och Inuti :)

Med värme
Johan


elof skriver 2007.05.22 17:38:14:
En första känsla bara.. är att både textskrivandet och låtuppbyggnaden blivit mindre kreativ sen "tändstickor". Resa sig opp var ett steg åt det hållet ni nu gått rakt åt, enklare mer "regelrätta" låtar lite trist, men är det vad ni gillar så är det ju toppen! Måste ju lyssna in mig lite mer innan jag kan utala mig på riktigt dock..

älskar punkdängan! haha..


ville skriver 2007.05.22 17:27:33:
förhelvete va bra albumet va. sinnes.


Daniel skriver 2007.05.22 15:55:10:
Är jävligt nöjd med albumet. Ni verkar inte kunna bli sämre! =D


elof skriver 2007.05.21 18:27:54:
offtopic.
Alexander: vad grundar du det på? Som björn säger. Medborgarrörelsen i USA, kvinnokampen och Indiens självständighet är alla "bevis" för att det faktiskt funkar. Dessutom kan jag fråga dig om våldskamp någonsin förändrat något. Antalet våldsamma revolutioner är fler än de fredliga, ändå är det ganska så uppenbart att våldet i världen bara ökar och ökar. Om du verkligen vill förändra något kan du inte spela på "världens" villkor som är våld och makt. Då kommer du bara byta ut ett makt och våldsstyre mot ett annat. Snacka om att spela maktmännen i händerna! Nej vad som behövs är en revolution som bygger på kärlek och övertygande istället för tvingande och hat. Som en du skulle kallat "samhällsbevarare" en gång sa "Om fred är målet måste det också vara vägen"... lev som du lär.
Frid


Björn skriver 2007.05.21 17:42:16:
Ghandi? att hävda att pacifism aldrig förändrat är väl helt felaktigt`? både på en individuell nivå och samhällelig?


Alexander skriver 2007.05.19 23:00:19:
Off topic: Pacifism har aldrig förändrat. Mest skapar det martyrer samhällsbevarare tjänar på att marknadsföra. Nä, det var bättre förr, då antifacklig indoktrinering ännu inte bet på the youths. Idag är allt ett skämt, och fackliga åtgärder stämplas som maffiametoder (även om LOs toppskickt är ryggradslösa kryp).

Angående skivan uttalar jag mig ogärna innan jag hört den. Om bandet gillar utvecklingen mott mer elektriskt reggae sound, får det vara deras sak. Jag vet vad jag tycker om det.


Björn skriver 2007.05.19 22:54:51:
Jag kan såklart inte svara för bandet, men jag är säker på att dom skriver sin lyrik från hjärtat och om deras pacifism och religiositet inte stämmer överens med din så är det ju beklakligt men inget du kan klandra dom för?


Johan skriver 2007.05.19 22:25:48:
det är tyvärr ganska omöjligt att göra något som alla tycker är bra. personligen har jag inte varit så här nöjd med någon av de tidigare skivorna.


ninja skriver 2007.05.19 18:01:11:
Nya skivan var verkligen en stor besvikelse. Från att gå från bra träffsäker samhällsaktuell lyrik och svängiga rytmer har ni gått till att med stela rytmer upprepa tråkiga klyshor från ett "vi är bättre än dig gör som oss" perspektiv likt Jehovas när dom knackar på dörren. Extremt trist med hippieretoriker som att våld aldrig hjälpt nått, vilket precis är den sortens bekväma åsikter som dagens makthavare vill mata ungdommen med. Särskillt sista låten låter som nått man kan gå och höra hos pingstkyrkan och ni låter precis lika kristet frälsta. "uppe i höjden" vafan. Enda ljuspunkten på skivan är spåret Terror där den gamla gnistan jag brukade uppskatta i eran musik finns kvar.
Kommer tyvärr inte köpa eran nya skiva. Hoppas bara det är en kvalitetssvacka och ser fram emot bättre musik i framtiden.


Tora skriver 2007.05.15 16:35:19:
Typ bara en vecka kvar!!
Längtar :)


... skriver 2007.05.15 14:44:14:
Eller var det ett skämt, av en händelse var jag inne typ när johans inlägg skrevs och då låg bara vakna singeln uppe...


lars-på-bas skriver 2007.05.15 14:04:54:
va!!!
va det skivan "gör det ändå" som låg som närskiva
ingen av dom gamla då?


elof skriver 2007.05.15 12:09:17:
Ojdå? det var spännande. Har ju förhansbeställt men tänkte ändå ladda ner de på cdon nu, men det funkade visst inte längre. Bara singeln där nu.


Johan skriver 2007.05.15 11:15:16:
Hej!
Tänkte beställa den nya skivan men så såg jag att singeln låg på cdon så gick in där och kollade och vips där låg hela skivan att betala för och ladda hem....Fick ju inget fint omslag men fick ju börja lyssna på er underbara skiva och har fått min flickvän att gilla er nu me så nu ska jag intruducera dem andra skivorna av er för henne me.... :)
Tack för en underbar skiva,