Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
Fråga bandet
SvAk konserter
SvAk musik
SvAk texter
Övrig musik
[ Övrigt ]
GeneralKnas
Räven
Stures Dansorkester


DISKUSSIONER:

Webshopen...
Hot this year crew(premiär)kon...
Hylla de som hyllas bör...
Bohusläns rub-a-dub :)...
ett alternativt samhälle...
tatuering...
eldning......
Idéer kring en tatuering!...
Så vad är på gång?...
Dokumentär?...
Angånde Forumet...
Kläder...
Debatt med våp, politiker och ...
vem är detta...
T-shirt lejon kärlekskrigare...
Sture på filmtipset.se...
Loggo..!! Läs Detta...
[ palestinasjal... ]
Snygg bild...
Stadshuset / Sundsvall...
Kärlekskrigare, t-shirten!...
Bästa svenska artisten...
Nya Videon!...
Signerad Sv. Ak tröja!...
Kristendommen och babylon...
SHOP...
Loggans ursprung...
Dreadlocks...
TACK...
Jisses...



[ > ]


INLÄGG:   

[ palestinasjal ]

Palle skriver 2007.12.29 01:43:29:
Öhh, Tobbeman?
Även om du tycker att Alfred har fel så kanske du har märkt att detta forum har en anda av att förklara sig och att bjuda på sig själv.
Så spara på gärna på drastiska extremparaleller och förklara bakgrunden till dina tankar istället.

Fast det kanske aldrig intresserat dig eller?
Feel free att bevisa motsatsen!!


Tobbe skriver 2007.12.23 15:24:37:
det är du och nazisterna som tycker att det bara är judarnas fel Alfred...men så tror du ju på kommunismen oxå. Du kan ju ställa dig med din jävla sjal och demonstrera med dom nästa gång.


Alfred skriver 2007.12.23 01:13:11:
Jag bär min palestinasjal som en symbol för mitt stöd för folket i det ockuperade palestina och för kamp mot imperalistiskt förtryck.

Tycker förövrigt att det är tråkigt att palestinasjalen har blivit så mainstream och att plagget bärs som en modedetalj. Det är ändå en kraftfull politisk symbol i min mening


Turid skriver 2007.07.29 19:50:09:
"Jag bär själv palestinasjal eftersom jag tycker att det är snyggt, tycker inte att man behöver ursäkta sin klädsel oavsett om det är slips elle palestinasjal."

Så i princip kan jag få gå runt med ett triskelon på tröjan och hävda att jag bara tycker det är snyggt, att grupper med människor tar illa upp behöver jag inte bry mig om? Testa att gå med din palestinasjal i Jerusalem.

Tycker överlag att många har lite snevriden insyn i hur symboler berör människor...ännu knasigare blir det när ungdomar börjar bära dem utan att ta till sig deras historiska betydelse och respekterar dessa..


Korni skriver 2007.07.28 14:32:34:
Jag ser palestina sjalen som något man har på sej för att stödja palestina.. färgernas betydelse är föresten: röd= kommunism grön=veganism svart=anarkism


mange skriver 2007.06.08 17:16:03:
För mig är sjalen ett modeplagg , förknippas även med anti semtism .


roffe skriver 2007.06.08 15:36:52:
för mig så tar jag det som ett stöd i palestina mot usa och israel, om alla hade uppfattat det på de viset så hade jag införskaffat en. Men här i sverige så känns det som att det har blivit lite av ett modeplagg eller en vänstermarkering.


josef K skriver 2007.02.28 23:29:44:
läste inlägget före mitt nyss, det var länge sen palestinasjalen bara betydde en sak. Det finns idag ett flertal olika organisationer och rörelser som använder sjalen som symboler för totalt oliak saker.

Det kanse kommer som en chock men man får faktiskt ha kläder även om man inte har koll på eller bryr sig om vad de egentligen står för....Converse (som är en del av nike) sponsrade Bushs valkampanj men jag tänker inte dömma någon för att de har converse.

och sen behöver man inte vara politisk 24/7, saker får vara enkla ibland.


Josef K skriver 2007.02.28 23:22:40:
Anledningen till att palestinasjalen ses som förknippad med Fattah/Palestina och även kommunism (eller vänsterideologi överhuvudtaget) är att den från början bars av framförallt vänstersympatisörer som vill visa solidaritet me palestinska folkets kamp för frihet (dessa tog sin inspiration från Yassir arafat).

Jag bär själv palestinasjal eftersom jag tycker att det är snyggt, tycker inte att man behöver ursäkta sin klädsel oavsett om det är slips elle palestinasjal.

Thats my two cents


Olle skriver 2007.02.25 20:31:54:
... ja så länge inte folk har det för att dom är snygga, det förminskar ju sjalen som symbol


Kalle skriver 2007.02.25 13:34:02:
en jävligt tråkig grej är att nazisterna har anti-israel-manifestationer, där de har palestinasjal.
Förstärker ju antisemit-kopplingarna till palestinasjalen.


Jo i Umeå skriver 2007.01.31 17:45:28:
Intressant diskussion.

Jag tror knappast att det är särskilt många terrorism-sympptisörer som har palestinasjal, åtminstonde inte i Sverige.
Inte heller att aktivister som bär palestinasjal bara ser allt i svart och vitt. Det finns många som inte är politiskt aktiva men som ändå använder den.
Sjalen har blivit en symbol inte bara för att sympatiserar med det palestinska folket utan även för vänstern.

Förresten har jag hört att olika färger betyder olika saker t ex grön= veganism, röd= kommunism osv

Fast nu är det många, i alla fall i Umeå som inte ens är insatta i Palestina/Israel-konflikten men som ändå har det för att det är snyggt. Det kan ju tyckas lite... ja jag vet inte. Konstigt.

Peace i alla fall


Gustav i Umeå skriver 2006.10.14 03:52:04:
Den där diskussionen e lite svår tycker jag. För min del känns det som om palestinasjalen inte bara stöder palestinska folket (jag har ingen sådan sjal och vill inte ha någon), utan även symboliserar något slags USA-hat. Är det inte så? Dessutom tycker jag att många vänstermänniskor, åtminstone här i Umeå (är inte en av dem), går runt med palestinasjal för att symbolisera ett hat mot högerpolitiska männskor. Utan att då vara självkritiska mot "sina egna", alla vänsteraktivister som utför skadegörelse för miljoner och står för lika mycket våld som rasister gör. Jag stödjer ingen av dessa grupper, men tycker att många som bär P-sjalen står för ett allt för enkelt "tänk" och väljer en sida utan att vara självkritiska. Det var min reflektion.. Vill f.ö. gärna att Akademien kommer tillbaks till Umeå snart igen! Peace out! Gustav


kalle skriver 2006.08.15 14:27:02:
det är inte dig det är fel på om du uppfattas som antisemit, det är människorna som uppfattar dig. jag har ingen sjal själv, men om man har en så är det för att visa sitt stöd för det palestinska folket.


My skriver 2006.08.02 10:09:58:
Sade aldrig att jag inte såg en betydelse, ville bara veta hur andra såg på det! Jag använder sällan min sjal och tar självklart konsekvenserna dom gånger jag gör det! Och fnyst har jag verkligen inte gjort, tyckte bara det var intressant att fundera kring, precis som souljah...precis som feminism har olika betydelse i olika öron har sjalen olika betydelse, det var vad jag menade!


Snaijret igen skriver 2006.08.01 17:09:32:
Eller va fan...Fatah inte Hamas...fast Hamas mös väl lite med Arafat också...


Snaijret skriver 2006.08.01 16:55:27:
Palestinasjalen ger väl starkast en direkt anknytning till Yassir Arafat och därigenom Hamas...enligt vissa, så att du blir förknippad med terrorism borde du ju kunnat räkna ut...

Att du tar en politisk och etisk ståndpunkt genom ett klädval bör du stå för, palestinasjalen är för många lika politiskt laddat som om du skulle gå med ett hakkors. Väljer man att bära ett plagg som väcker känslor hos människor får man ta konsekvenserna och inte fnysa åt deras reaktioner.

Och ser du ingen direkt koppling till något med din sjal, varför har du den för då? Varför köpte du den? Varför köpte du inte en helt vanlig "plaid" sjal i Palestina?


My skriver 2006.08.01 11:16:40:
Vad visar en palestinasjal?! Jag undrar också, vet ju vad min (som jag för övrigt inhandlade i Palestina, -00) symboliserar, för mig, men möter ofta negativa käsnlor om jag använder den, folk förknippar direkt med terrorister...eller antisemitism...ja, jag vet inte allt dom får ut...undrar vidare...vad säger ni andra? samt har färgen betydelse?


Souljah skriver 2006.08.01 03:03:18:
Varför villl du ha en palestinasjal? I all vänlighet undrande.


aPOR_ skriver 2006.02.14 07:57:05:
Köpte min på www.shock.se


mar(ks) skriver 2006.02.13 00:47:35:
någon som kan tipsa mig om hur man får tag i en palestina sjal?