Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
Fråga bandet
SvAk konserter
SvAk musik
SvAk texter
Övrig musik
[ Övrigt ]
GeneralKnas
Räven
Stures Dansorkester


DISKUSSIONER:

Webshopen...
Hot this year crew(premiär)kon...
Hylla de som hyllas bör...
Bohusläns rub-a-dub :)...
ett alternativt samhälle...
tatuering...
eldning......
Idéer kring en tatuering!...
[ Så vad är på gång?... ]
Dokumentär?...
Angånde Forumet...
Kläder...
Debatt med våp, politiker och ...
vem är detta...
T-shirt lejon kärlekskrigare...
Sture på filmtipset.se...
Loggo..!! Läs Detta...
palestinasjal...
Snygg bild...
Stadshuset / Sundsvall...
Kärlekskrigare, t-shirten!...
Bästa svenska artisten...
Nya Videon!...
Signerad Sv. Ak tröja!...
Kristendommen och babylon...
SHOP...
Loggans ursprung...
Dreadlocks...
TACK...
Jisses...



[ > ]


INLÄGG:   

[ Så vad är på gång? ]

Irre Terad skriver 2009.02.01 16:18:23:
Jag tänker, att även om en del "budskap" i texterna kan handla om samma saker, och vinklas från lite olika håll, så är de fantastiskt underfundiga och träffande.
Det är det jag gillar med SA´s texter.

Tankar och känslor som för tillfället väcks, och därmed lyckas sättas ord på pränt, görs väl för stunden ur sin egna upplevelse,


Det slår mig ibland att några av era låttexter påminner om mina egna som jag skrev en gång när jag själv skrev och spelade., ur betraktar och åsiktsperspektiv. (kanske därför jag gillar SA såpass mkt som jag gör..? hehe )

Och man kan hitta lliknande teman i andra låtar, med samma "budskap" och innebörd också, fat utifrån denns perspektiv..

Tema kärlek är väl ett sånt exempel, outtömligt och en never ending story.. :)

Love&Peace o hela viddevippen..

P.S Är det långt kvar tills vi får ta del av det som görs nu.. ? ;) *otålig*



Sture skriver 2009.01.29 20:14:39:
Hej alla tyckare. Håller faktiskt på mycket med text nu. Min förhoppning är förstås att jag har något bra på gång. Men frågan är ju samtidigt vad som är bra, och vilken sorts texter man vill skriva.
Själv uppskattar jag många olika sorters låttexter. Jag gillar personliga, allmängiltiga, mörka, ljusa, poetiska, fria, välrimmade, orimmade. En massa olika sorters.

När jag gör låtar på egen hand har jag börjat experimentera med ett annat tilltal, en annan ton. I Akademien har vi gjort lite olika i olika tider.

Jag hoppas att hitta nya vinklingar, nya ord, nya uttryck. Men är samtidigt rädd att jag förblir samma person som förut. Och vem är det?

Jo, jag tror en romantiker, drömmare. Och jag vill ju förändra världen, det vill liksom inte rinna av mig. Och jag är ju en av dem som skriver. Och jag kommer ofta på tanken att skriva när jag upprörs av något, eller kanske gläds av glimtar av hopp. Aj känt hjelp it.

Naivt är det säkert ibland. Och detta trots att jag tycker mig vara ganska väl insatt i hur det politiska och ekonomiska spelat fungerar. Deltar i det, till viss del, till och med. Det är bara det att det känns så hemskt tradigt att inte få vara lite svartvit ibland. Det är ju ingen akademisk uppsats, det är låttexter det handlar om.

Blablabla.

Kul att ni tycker, tycker jag.


öh skriver 2009.01.28 17:20:41:
Vad är kvalitet i text? Hur blir en text viktig? Vad är ett bra respektive dåligt innehåll? Vad är en naiv världsförbättrartext och vad är en uppmuntrande världsförbättartext?
Menar du att kvaliteten i tidigare texter sjunkit?
Ligger det inte en viss värdering i att tala om "tradiga naiva världsförbättrar dom och vi lyrik" ??Eller var det en feltolkning?


Kjelle skriver 2009.01.27 12:48:00:
Till Öh: Öh? Var det det jag skrev? Att de skulle sjunga om mode och konsumtion?

Jag dristade mig till att påpeka en viss likformighet vad avser texternas innehåll och utformning, och uttryckte en förhoppning att kvaliteten på dessa mer skulle korrelera med den musikaliska delen.

Verkligen: Peace out, Öh... :)


Öh skriver 2009.01.26 19:57:04:
Ja, visst är det töntigt och naivt att ha en åsikt! Och ännu töntigare och naivare att tro att det kan ha någon betydelse för omvärlden vad man tycker. Härreguud vad naivt och töntigt! Tacka vet jag viktiga saker som tex mode, att gräva ner huvet i sanden och hoppas att någon annan kan fixa det hela. Leve konsumtionen!! Eller?


Kjelle skriver 2009.01.26 13:00:57:
Ska bli kul att höra om detta sabbatsår har betytt utveckling eller om ni kör på i samma tradiga, naiva världsförbättrar dom-och-vi lyrik som förut.
Musikaliskt går ni från klarhet till klarhet sedan länge, det får ni gärna fortsätta med :)

Peace out
K.


Irre Terad skriver 2009.01.26 11:29:36:
Äntligen ett litet ljus i tunneln, äntligen et tlitet hopp om liv!
Och det ska va en basist som lyser upp den mörka tid med goda nyheter. ;)


Markus Allard, Örebro skriver 2009.01.23 13:06:22:
Maha värt =D

Kanske dyker upp något smakprov snart då? :D



lars-på-bas skriver 2009.01.23 00:44:52:
det görs beats o rytmer.
texter skrivs som aldrig förr..
bara för att vi inte hörs så betyder inte det att det inte görs...ändå : )

blir lite spelningar till sommaren också


Markus Allard, Örebro skriver 2009.01.21 11:56:28:
Aa Haj ! Nu har det varit 2009 i 21 dagar! Det är alldeles för länge för att inte höra någonting om vad Akademien håller på med! Webshopen har inte varit uppdaterad på ett jädra tag heller! Vad är det som händer egentligen? =D