Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
[ Fråga bandet ]
SvAk konserter
SvAk musik
SvAk texter
Övrig musik
Övrigt
GeneralKnas
Räven
Stures Dansorkester


DISKUSSIONER:

Återförening?...
Samma Nytt i FLAC?...
Snapphaneklanen-textändring...
Styr den opp...
lite frågor....
Vad gör ni nu?...
Tack för allt :)...
En fråga...
Ge oss Svenska Akademien tillb...
Jag undrar...
Räven...
Titti gör eget?...
Stures Orkester...
enkelt leverne ...
Spotify?...
på is?...
Ang. Utlåtandet från Gillis...
Gemensamma skäl...
[ Lever ni som ni lär...?... ]
Agnes...
Babylon?...
Agnes...
Spelningsdatum?...
Politisk åsikt?...
KNAS! Är det du?...
Respekt till er...
diggar er stil...
hej hej ...
Spotify...
öland roots...



[ > ]


INLÄGG:   

[ Lever ni som ni lär...? ]

andreasaik skriver 2009.08.02 15:55:45:
Bra tankegångar i denna tråden, och jag känner mig i mångt å mkt dela Stures inlägg om levernet här i babylon, och sticker inte under stolen med att även ja har många brister och fel som ja gärna ser vara ogjorda. MEN det hindrar ju oss inte att delta i en kamp för en bättre värld:)

Sen håller jag med Björn, om att även inom "de goda grupperna" krävs de ngn som ifrågasätter och är lite rebellisk, sådan är jag ;) Sen kan jag dock ha mindre sympati med erik, än du tycks ha, men vi är ju alla olika och ja förstår din poäng:)

P.S. Än värre är det att konstatera att världens s.k "ekonomiska tillgångar" var det redan för flera år sedan, som så att av av de 100 största tillhörde ÖVER 50% privata företag, och således mindre än 50% olika länder. Så även om dagens parlamentariker skulle "VAKNA UPP", så är frågan hur mkt vi verkligen kan påverka, så länge "maktförhållandena" är fördelade som dom är????


joel skriver 2009.04.05 18:43:57:
ang 1% äger 80% blablabla.. det ni syftar på är statistiken som säger att de 20(inte 1) rikaste % i världen äger 80% av världens tillgångar och de fattigaste 20% äger 0,00002% av världens tillgångar


Irre Terad skriver 2009.01.11 17:06:22:
En liten stillsam kommentar till Erik:

Du nämner det här med röksignaler, jag antar att du vill göra dig lite lustig och smart guy när du tog till dem.
Så jag tar mig friheten att svara på röksignalsfrågan:

Eftersom rök innehåller gifter som koldioxid o annat skit så förstår du säkert att det vore förkastligt att använda sig av den kommunikation, ;)

Sen är det ganska komiskt när såna här obstinata frågor dyker upp, ör de verkligen seriösa eller är det helt enkelt en snubbe som vill ha lite bekräftelse o röra om lite. ;)

Sen vet jag inte hur du förgyller dina dagar, mer än att surfa på nätet,va coolsnubbe på Playahed, spela WoW, svulla med hemkörd kebabpizza och rösta på Idol-sajter, eller försöka hänga med i v75 eller börsen. Det är förvisso ditt val, ur min synvinkel ter det sig ganska tråkigt och hjärndött. Men det är vad jag tycker.

För vad det trots allt handlar om är att kunna tänka ett steg till, och våga. Prova får du se. ;)


juni skriver 2008.12.13 13:55:47:
erk... du säger: -"Om svarat på frågan är "ja, vad gör ni då om dagarna?"
Jag såg inte frågan, bara följdfrågorna. Kan du ställa frågan igen så man vet vad du frågar efter?

Sen hyllar du marknadsekonomin. Det förtjänar en kommentar. Du anser väl förmodligen att den är fri oxå, eller? Hört talas om handels och tullrstriktioner?
Vet du att det är ytterligare ett bra sätt för den "fria marknadsekonomin" att hålla de fattiga länderna fattiga . oavsett om det är avsikten eller ej så är det resultatet (jag förbygger konspirationsteori argument)

Den 10 dec i år blev de mänskliga rättigheterna 60 år. Det är kanske dax att införa dom nu!?


Jens skriver 2008.12.11 11:50:55:
Ja, alla kan inte leva på samma sätt. Jag är inte extremt miljömedveten. Ibland är jag det. Oftast åker jag tåg istället för att köra när det är möjligt. Men jag bor i ingenstans så bilen är nästan ett måste här.
Det med mobiltelefoner är sjukt. Jag är inne på min 3:e nu. De andra två använde jag tills det knappt gick använda dem längre ^^

Och det med 1% äger 80%. ja det är sjukt. Och i Sverige äger 3% av befolkningen 90% av tillgångarna.


Björn skriver 2008.12.09 16:58:45:
Chilla lite :) att ifrågasätta även den "goda" sidan är absolut nödvändigt, så Big Up Erik, även fast jag tänker på ett annat sätt så sträcker sig min kärlek till dig också!


Kaffe skriver 2008.11.18 19:53:11:
Erik är en snubbe som tydligt missförstått det där med att tänka till och tänka själv. ;)


skriver 2008.11.17 21:16:52:
Big up, Markus.. Sånt som man gillar att höra.. Värmer gott i höstmörkret


Markus Allard, Örebro skriver 2008.11.17 00:59:37:
Hehe ja precis Erk va duktig du är! Du är nästan lika fantastisk som hans majestät Konungen af Guds nåde :D

Världen idag är resultatet av tron på begäret, dyrkan av det perspektivsfattiga poänglivet. Miljarder människor lever i misär. 1 % av världens befolkning äger 80 % av världens tillgångar... varför då? "Jo för våran heliga marknad har bestämt det?"

Ska vi resa oss opp, tänka till, leta vägar, vända om och börja gå? Nej nej nej .. vi ska ju självklart fortsätta med detta underbara leverne för att....för att....ja...öö...aa just därför! :D

Ställ dig i Babylonburen och njut av marknadens underbara frihet, vem vet.. en dag kanske du blir lika livsrik som Blondin-Bella... Keep thinkin... :)


viktor skriver 2008.11.11 22:43:56:
Det är en grejj att dra nytta av teknologin, en annan grejj att uppmuntra slita slänga kulturen som i slutändan bara leder till något dåligt.
Dåliga argument är vad du har.

Länge leve kärleken skulle jag säga!


Sture skriver 2008.11.11 09:38:58:
Ett plumpt och jävligt billigt sätt att slå bort invändningar mot vårt sätt att leva idag är att hårddra; gör om hela frågan till något svartvitt, så kan man raljera över de överdrivna alternativen. Tycker du att köttindustrin är problematisk ur flera synvinklar? Vaddå, ska alla kräla på knäna i skogen och bara äta bär eller?

Detta är ju nonsens, men det utgår jag ifrån att du redan vet.

Ja, jag har en mobiltelefon, en enkel modell som jag kan ringa med, och skicka sms. Jag erkänner. Och jag erkänner också att jag tycker att det är sjukt att barnen står på skolgården och tävlar med varandra om vem som har den nyaste och dyraste telefonen. Att det köps nytt innan det gamla är trasigt, och att saker byggs för att inte hålla. Samtidigt som sopberget växer.

Jag har en bil. Bor på landet du vet. Men jag sätter också stor ära att i så ofta som möjligt ta cykeln till min arbetsplats, som ligger en mil bort. Bra för klimatet, bra för kroppen, bra för själen.

Tittar också på dåligt teve ibland. Men märker hur mycket annat spännande som kan bli till om jag är försiktig med att fastna framför skärmarna. Och den glädjen vill jag dela med mig av, vill rekommendera andra att prova.

Alldeles gråslaskig är jag, och jag tänker inte dra mig för att erkänna det.


Bland alla droger och gifter skriver 2008.11.10 21:37:02:
Tips: titta på dokumentären som "Om sakernas tillstånd" för att få en inblick i deras liv :)


erk skriver 2008.11.10 19:15:20:
Ja, ofta ni inte har "ny mobil", platt-tv eller kollar på sövande TV-program. Ägande gör människan glad det har det gjort i alla tider! Länge leve marknadsekonomin.

Om svarat på frågan är "ja", vad gör ni då om dagarna? Jag menar ni kan ju inte prata med varandra i mobilen eller åka bil och hälsa på. Cyklar ni och skickar röksignaler? :)