Aktiv idag |  Aktiv de senaste tre dagarna |  Aktiv senaste veckan |  Inte aktiv senaste veckan | 



KATEGORIER:
[ Fråga bandet ]
SvAk konserter
SvAk musik
SvAk texter
Övrig musik
Övrigt
GeneralKnas
Räven
Stures Dansorkester


DISKUSSIONER:

Återförening?...
Samma Nytt i FLAC?...
Snapphaneklanen-textändring...
Styr den opp...
lite frågor....
Vad gör ni nu?...
Tack för allt :)...
En fråga...
Ge oss Svenska Akademien tillb...
Jag undrar...
Räven...
Titti gör eget?...
Stures Orkester...
enkelt leverne ...
Spotify?...
på is?...
Ang. Utlåtandet från Gillis...
Gemensamma skäl...
Lever ni som ni lär...?...
Agnes...
Babylon?...
Agnes...
Spelningsdatum?...
Politisk åsikt?...
KNAS! Är det du?...
Respekt till er...
diggar er stil...
hej hej ...
[ Spotify... ]
öland roots...



[ > ]


INLÄGG:   

[ Spotify ]

Johan skriver 2009.04.30 09:14:13:
Räven har en skiva uppe på Spotify iallafall... så långt.


Ossian skriver 2009.04.28 15:09:30:
Förvisso :)
Hur går det med det här för övrigt? Var länge sedan man hörde något från er ang. spotify.


lars på bas skriver 2009.02.11 10:50:07:
jag tycker inte alls synd om dom för att dom har det lite "rörigt"
lägger man upp 10.000 låtar om dagen utan artisternas medgivande så blir det ju rörigt men det har dom ju ordnat själva


Ossian skriver 2009.02.10 17:33:31:
Fantastiskt. Spotify kändes rätt tomt utan SvAk :)
Dock så kan man förstå att det är lite "rörigt" för dom, bara ta en titt på listorna på album dom lagt upp på sistone, måste vara ett helvete att hålla reda på allt. Inte för att det är ett försvar för att tjäna pengar på andras hårda arbete.




inklippt Gillis skriver 2009.02.06 11:47:31:
Gillis vet ju exakt storyn (klippt från gästboken):

Ang Spotify så är deras tjänst oslagbar. Det sjuka är dock att de hade lagt upp gammalt SvAk material (och några till SwingKids artister såsom tex Kapten Röd) innan vi hunnit kontakta dem för göra en klar deal.

Spotify säger ju att de skall betala artister men de är fortfarande ingen som fått se exakt hur. Dealen det snackas om är att 50% av deras intäkter skall gå till artister.
Det märkliga med Spotifys sista vända där de tog ner massa musik (bla SvAk) var att de då la skulden på skivbolagens oklara dealar med sina artister etc.
Jag hade dock faktiskt veckan innan de tog ner massa musik mailat Spotify och frågat hur tusan de kan lägga upp "mina" artisters musik utan vårt godkännande. Jag tillade dock att vi tycker tjänsten är oslagbar men ville givetvis ha ett kontrakt där det specas att de tänker ge oss någon form av ersättning även om denna förmodligen kommer bli löjligt låg i slutändan.
De sade att när Spotify släpptes upp så använde de massa msukk från sina anställdas egna hårddiskar och att de hade givetvis koll på retroaktiva spelningar så vi skulle givetvis få ersättning för gamla spelningar. Jag tackade för svaret och sade att de då givetvis kunde låta vår musik få fortsätta finnas kvar och jag skulle kolla på de kontrakt som finns och sedan börja tanka upp resterande SwingKids artsiters musik som de inte hade...

Då händer den märkliga historien att massa musik tas ner bla våran. hela historien känns faktisk skum och ger mig tanken att Spotify kanske inte är så rättfärdig ändå... Något är uppenbarligen skevt. Jag har hört rykten i branschen om att de i själva verkat köpt upp illegala mp3 servrar och det varit oerhört mycket liknande fall där artisters musik fanns uppe på Spotify utan att de hade dealar med rättighetsinnehavarna.

Jag vill iaf inte att några av SvAks fans tror att vi tagit ner musiken från Spotify. Jag tycker tjänsten är oslagbar men Ni ska också veta hur saker och ting ligger till innan felaktiga rykten sprids

skrev Gillis


Johan skriver 2009.02.06 08:29:09:
Skivorna kommer tillbaks igen - den här gången allihopa.

(Även om man har en fri syn på delandet av sin musik så kan det kännas bra om man blir tillfrågad innan man ingår i någon annans affärsverksamhet.)


Aston skriver 2009.02.05 19:15:54:
Man kunde läsa i tidningarna för några dagar sedan att Spotify själva har rensat i sitt kartotek och tagit bort artister som de inte har något avtal med. Så är det i detta fallet.


Anton skriver 2009.02.05 14:54:52:
Ni som säljer era skivor billigt, lägger ut era låtar på internet för gratis nedladdning, varför finns ni inte längre på spotify?